Sidor

lördag 22 september 2012

Serietabellen 12/13

Jag kan ju till en början bara påpeka att jag inte kan vara sämre än mina bloggkollegor i denna serie och känner därför av pressen att komma med mina egna tankar och reflektioner om hur serietabellen kommer att se ut när väl serien summeras i mars.

Serietabellen 12/13 Div 2 Norra

1. HF SIF
2.AIK HF
3.Brännans HF
.............................
4.Kungsängens SK
5.Vassunda IF
6.Enköpings HF
7.Bodens BK HF
8.Hornskrokens IF
9.Strömnäs
10.Jakobsbergs GOIF
11.Täby HBK
12.Sundsvall HK

1.HF SIF
-Är enligt min mening klart det laget som kommer att vara dominerande i denna säsongens upplaga av division 2 norra. Enligt dom uppgifter jag fått så är dom visserligen ungtuppar men väldigt disciplinerade i sitt försvar- och anfallspel. Dom har några spelare som man känner till och med dom på planen så ska dom kunna springa sönder varenda försvar i denna serie. De laget som bara ser till deras storlek kommer att få åka hem från hallen med svansen mellan bena och skämmas. Det tråkiga med detta är väl att man som vanligt kommer att få möta bästa möjliga lag när vi och dom ska mötas och detsamma gäller nog när det vankas match mot seriekollegan Vassunda IF. Om Vassunda räknas som lillebror så är vi yngst i familjen.

2. AIK HF
AIK är det enda laget i serien som skall kunna utmana HF SIF med tanke på deras spektakulära värvningar som dom gjort inför denna säsong. Denna upplaga av AIK är bland det starkaste jag sätt på många år och får dom bara till det spelmässigt så är det inte helt omöjligt att dom till och med får vara "herre på täppan" när serien summeras. Det innebär för AIK att man åker till varje match med dom bästa spelarna och att man mitt under pågående säsong inte får en massa avbräck på tongivande spelare på bortamatcherna samt bibehåller träningsnärvaron. Jag vill påstå att det kan fälla AIK`S chanser till att göra en fin säsong i division 2 norra.

3.Brännans HF
-Har alltid varit ett topplag så länge jag kan minnas under mina sejourer i division 2 norra och det ska mycket till att Brännan tappar poäng i hemmaborgen. Uppe i Norrland på dom så kallade hemma/bortamatcherna så är man oftast det starkaste laget och det brukar också resultera i att man knipper den sista tredjeplatsen för att få förlänga säsongen med ett kvalspel uppåt i serien.Ska dom vara med i den absoluta toppen så gäller det för Brännan att dom får med sig hela A-lagstruppen ner till huvudstaden för det räcker inte enbart med att ta poäng uppe i norra delarna av vårt avlånga land.

4. Kungsängens SK
-Många kanske undrar hur jag tänker här men med det spelarmaterialet vi har så ska vi iallafall kunna vara med och fightas uppe i toppen i mitten av tabellen och med detta sagt så beror det inte enbart på att vi värvat en massa under försäsongen utan mer på att vi faktiskt fått bibehålla många av dom som var med och gjorde vår föregående säsong värd att minnas. Samtidigt vet jag att vi har ett nytt lagbygge på gång men med den rutinen vi införskaffade oss förra säsongen så bör det räcka till en fjärdeplats enligt min mening.

5. Vassunda IF
- Vassunda håller precis som vi på med att "bygga ett nytt lag". Trots förra säsongens överraskning och en tredjeplacering i tabellen så tror jag att dom kommer att ha svårt att nå samma fina resultat denna säsong då man tappat två riktigt tunga pjäser i deras försvar och anfallsspel. Visserligen har man förstärkt laget med en eller annan kvalitetspelare men frågan är om det räcker för att dom ska vara med i toppen i år.

6. Enköpings HF
-Enköpings HF har gått från klarhet till klarhet och fick turligt nog samma chans som Vassunda föregående säsong , en gratis plats pga att en klubb väljer att degradera sig själva efter att man vunnit kvalspelet mot just EHF. Jag tror inte att EHF lyckas med att göra en repris av Vassundas säsong men ett varningens finger till alla lagen som tror att EHF kommer vika ner sig. Dom har inget att förlora ,ingen press överhuvudtaget och kan gå in på planen inför varje match med inställningen att få vara "underdogs". Dom har visat att dom håller måttet med sitt fina försvars och anfallsspel under försäsongen och att dom kommit upp till division 2 för att stanna. Jag vill påstå att det är deras orutin som gör att dom inte kommer att vara med i den absoluta toppskiktet denna säsong och får därför nöja sig med en mittenplacering.

7. Bodens BK HF
Bodens BK HF har jag inte så mycket information om förutom att dom tagit över storebrors rollen i Boden enligt min mening. Till en början så gick jag bara på informationen som jag haft tidigare och min första tanke var att man skulle vara ett bottenlag men med deras försäsongsresultat och värvningar som dom gjort så vill jag påstå att det blir den "tuffa matchen" för oss Sthlms lag när vi besöker Boden. Även om dom nu är nykomlingar så tror jag att målsättningen denna säsong är att hålla Hornskroken bakom sig och klara det åtråvärda kontraktet för fortsatt spel i div 2.

8. Hornskrokens IF
Hornskroken kommer att få kämpa för sin existens i division 2 norra. I Hildursborg är dom starka och ett jobbigt lag att möta framför allt efter tidig uppstigning,lång resa eller dagen efter mötet mot lokalkonkurenten i Boden. Här kommer dom förmodligen att få med sig några gratis poäng och dom lära behöva ta ett och annat poäng från oss Stockholmare för att undvika kvalplats och klara sig med blotta förskräckelsen.
Dom har tappat en hel del tongivande spelare från föregående säsong och har en del skador på truppen som gör att dom fått lämnat över tronen till Bodens BK HF.

9.Strömnäs
Strömnäs som hade en kort och kanske inte en helt enkel uppgift i divison 1  föregående säsong får tyvärr inte något favoritskap från mig. Dom har efter degraderingen tappat en hel del tongivande spelare och som vanligt med norrlandslagen så har dom det lite svårt med motivationen till att åka till vår huvudstad. Därav denna placering i min serietabell.

10. Jakosbergs GOIF
Järfälla laget har som alla vet vid denna tidpunkt tappat en tung pjäs i Viktor Justesen men trots det så har dom haft en del fina resultat när dom fått matchats mot diverse motstånd under försäsongen. Jag tror inte att dom håller serien ut denna säsong heller. Dom kommer förvisso att ta en och annan skräll men det räcker tyvärr bara till att ta den sista kvalplatsen för att undvika direkt degradering till division 3

11.Täby HBK
Täby är nykomlingar och har ett väldigt ungt lag på pappret. Dom kommer att matchas väldigt hårt och prövas varje match men tyvärr så kommer deras orutin i högre divisioner att märkas och därav blir det respass till division 3, Bloggkollegan på Dövinkel tror dock annorlunda och detta baserar han på resultaten under försäsongen.

12. Sundsvall HK
Sundsvall som på något vis lyckats med att klara sig kvar säsong efter säsong får i år bottenplaceringen av mig och detta beror på att dom har tappat en hel del spelare av yttersta klass för Sundsvall HK. Man har visserligen fått in lite nya bekanskaper men det kommer inte räcka för att få vara kvar i divsion 2 norra, Dom må vara starka hemma men det räcker inte.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar